IDIOTER?

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article2230994.ab

Denna artikel har idag retat gallfeber på mig. Varför? Jo..det ska jag minsann berätta!

Det är väldigt bra om ni läser artikeln, men det som ändå gör mig arg kommer här, följande kommentarer är citerade från länken ovan.

1)"Mamma, då är jag ju inte idiot!" utbrast Alex på mötet med den nya psykologen. Nya tester visade att han är normalbegåvad.

Då hade han gått två år i särskolan, bedömd som lindrigt utvecklingsstörd."

2)"Men storebror, som även han kämpade med matten frågade: "Ska jag också idiotförklaras?"

3)"Men Alex var inom sig säker på att han hamnat fel, att han inte var som de andra, de han såg som idioterna."

Om jag som mamma till ett barn som var utvecklingsstört (eller förståndshandikappad som jag har för mig att det kallas idag) hade läst detta så hade jag blivit fly förbannad (nu blev jag iofs det ändå), sårad och verkligen upprörd! Någon kallar MITT barn för idiot, pga något man inte kan påverka.
Att kalla utvecklingsstörda (förståndshandikappade) för idioter, vilket familjen kan man säga faktiskt gör här, är att verkligen kränka människor. När storebror sa det så borde kanske mamma förklarat att alla människor är lika värda och att man inte kallar andra för idioter. Men om vi då ser till det översta citatet, så ser vi att mamman inte alls lärt sina barn detta eftersom han FORTFARANDE fäller en sån kommentar flera år efter att han fick sin diagnos. Jag fick lära mig tidigt av mina mamma att man inte säger så, men det kanske man inte gör idag? Sedan så kan man i artikeln också läsa:

"Alex är inte "idiot", lika lite som andra särskoleelever. Men själv upplevde han det så, vilket sätter fingret på problemet med den svenska sorteringsmodellen."

Om han själv upplevde det så, hur kommer det sig då att kommentar nr 3 kunde yttras? Väldigt motsägelsefullt, känns som en kommentar som var "tvungen" att komma med bara för att släta över det. Men tyvärr.
Bara för att se att jag inte missuppfattat det så bad jag Katta läsa igenom artikeln, och hon uppfattade den precis som mig.

Kan alla ni föräldrar och andra också vara så vänliga att berätta för era barn att inte kalla andra människor för idioter bara för att de hade något slags handikapp? Låter ju självklart, men tydligen så är det inte så.

Ganska skrämmande när man tänker efter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0