FAMILJERÄTT & PANIK

Många frågor har inkommit om varför vi skulle till familjerätten. Jo..anledningen till detta är för att jag och Thomas inte är gifta. Eftersom vi "bara" bor tillsammans så är det då inte säkert att han är pappan. Oftast så brukar man intyga detta efter förlossningen, men jag fick höra att om något händer innan papperna skrivits på och jag tex skulle dö men Alexander överlever, så får han inte automatiskt vårdnaden, vilket suger rätt fett.
Så därför gjorde vi nu en föranmälan, där vi, inför vittnen (!) intygade om att vi bodde ihop under tiden av skapandet, att vi är överens om att Thomas är pappa, att det juridiska ansvaret ska delas lika etc etc. Så nu när skatteverket får uppgifter om att Alexander är född så behöver vi alltså inte göra något mer och allt går automatiskt.
Det är sååå underbart med ett modernt samhälle, skulle vi vart gifta skulle vi inte behövt krångla så här mycket utan då skulle ingen tvivlat på att Thomas var pappa (lagen alltså). Jag tycker det suger fett och det kändes faktiskt rätt kränkande att behöva sitta där. Men nu är det gjort iaf så Alexander är trygg om något skulle hända mig :)

I torsdags så var vi ute, en massa blivande mammor, och fikade på Evas Paley inne i stan. Måste säga att hej o hå överpriser! Blir lite småsur över sånt, men ändå. Det var iaf trevligt och man får ju se ansikten på dem man sitter och skriver med praktiskt taget varje dag, människor som man delar sina graviditetsnojjor och problem med :)

Igår så var jag o Thomas runt o kollade på Jysk o Ikea för vi behöver en massa saker till lägenheten. Jag fastnade bland alla bebissaker *surprise* jag försökte men kom inte därifrån. Det var madrasser och täcken och kuddar och sängar och skötbord och listan kan göras oändlig. Listan ÄR oändlig..jag trodde i mitt stilla sinne inte det skulle vara så mycket. Men nu börjar jag fundera på var jag ska göra av allt. Sängen o så vet jag på ett ungefär var den ska stå. Men skötbordet..voi voi...men jag finner nog en lösning på detta också kan jag tänka mig.

Men nu är det inte långt kvar innan goingen kommer, drömde om det inatt =) Förlossningen gick jättefort (fast egentligen inte alls, men det kändes så) och sedan kom vi hem med världens sötaste lilla pojke! Han var sååå söt, så nu längtar jag så oerhört efter att han ska komma ut haha.


Kommentarer
Postat av: Katta

Vi fick ställa vårat skötbord i tv rummet för det fick inte plats i badrummet. Det funkar det med. :)

2008-07-06 @ 01:14:17
Postat av: Linda

De ÄR massa saker som ska köpas, helt sjukt. Vi har skötbordet på tvättmaskinen :).

Ag familjerätten så trodde jag bara att alla skulle gå till sociatjänsten. Vi anmälde också Anders som pappa typ tre månader inna hon föddes för jag hade hört samma som dig. Vi fick dock ringa igen när hon var född för att berätta att hon var född. Som om gifta män inte kan vara ute och få barn med andra tjejjer? De händer "bara" när man är sambos?! Lite sjuka regler! Kramar

2008-07-08 @ 16:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0