DET BRANN!

Vi börjar som vanligt, fast en dag senare, med veckans vad som händer:

Vecka 27
Kroppen:
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont minst sagt.

De senaste dagarna har det änna vart fullt upp här, har inte ens orkat sätta mig vid datorn. Det har vart flytt o städning o jäses. Man har bara stupat i säng om kvällarna.

Men iaf...igår så tyckte jag att det luktade lite bränt från balkongen och det såg lite smårökigt ut. Tänkte att det kanske kom från grannarna, så jag gick ut och tittade men behövde inte titta ner, eftersom det räckte att jag tittade rakt fram. Framför mig (lite mindre än en km fågelvägen med väldigt mycket träd emellan) såg jag ett stort rökmoln som påminde om ett sånt där som bildas när det brinner. Det luktade väl inte så gott heller, men vill ju inte larma i onödan så jag försöker få tag på Thomas men han sitter i möte.
Jag hade slått in 112 på mobilen och funderar på om jag ska ringa. Då ser jag helt plötsligt hur världens lågor flammar upp och blir väldigt höga, väldigt fort. Min puls går upp i taket och min första tanke är "Herrejävlar, det brinner faktiskt på riktigt"  och min andra tanke är "Shit, det blåser åt detta hållet" .
Eftersom det var gott om skog emellan så insåg jag att det kunde gå lite illa så jag ringde 112 snabbt som attan. Tyvärr svarade de inte snabbt som attan utan man fick vänta ett bra tag innan någon svarade. Under tiden stod jag och hoppade på balkongen och såg hur branden utvecklades fortare. Jag var inte bara rädd om mitt hus utan bakom branden låg det hus betydligt närmare och skulle vinden vända så skulle de ligga illa till. Tillslut svarar det och jag svamlar fram nånting om att det brinner och det går fort o dom måste komma nu jada jada, och då säger hon att räddningstjänsten alldeles strax är framme eftersom de fått flera påringningar.
Känns lite lugnare då. Efter några minuter kan jag knappt se något ut längre eftersom det är helt vitt av röken. När vinden blåser lite åt sidan ser jag hur brandmännen springer runt o sprutar vatten och efter någon timma så verkade det vara under kontroll.
Det var en spännande dag..


Kommentarer
Postat av: Katta

En himla tur det inte blev som i Hassela. Där har dom inte fått ordning på branden än vad det verkar som. Kände hur det luktade brandrök här om kvällen igen också.

2008-06-10 @ 11:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0