ULTIMATA LÖSNINGEN

Vecka 29
Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.


Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Eftersom mina fötter har börjat bli lite missnöjda över denna situation så börjar det göra ganska ont i mina hälar. Detta tryck som ligger på gör att man ibland har svårt att gå. Men! Jag fann en lösning *glad* Såna här plåster från compeed är så super att sätta på hälarna eftersom det blir som en avlastning. Så för alla er som har problem med gravidfötter; compeedplåster på!

I övrigt så är det som vanligt. Jag är förtjust i mina korvmackor, har även fått lägga till glass på listan eftersom jag inte klarar mig utan det längre. Ett varmt bad är helt underbart. Konstiga drömmar har jag fortfarande. Upplever att jag har något fler gråtattacker (kan utlösas av precis vad som helst), magen växer faktiskt litegranna men det är svårt att tro att jag är i sjunde månaden (får väl tacka mina fd magmuskler för det ;) Jag längtar efter sol igen och har börjat oroa mig för framtiden, alltså allt från när Alexander är en månad till han är 5 år. Och i oron ingår allt. Fast mitt största problem just nu är att jag inte kommer vilja lämna bort honom till någon *L* Jag o Katta hade en djupgående diskussion om detta som antagligen kommer fortsätta många år framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0