HEMMA IGEN

VECKA 22
Kroppen:
Vissa MVC håller ett sk. informtionsmöte för gravida runt den här tidpunkten. En dietist brukar gå igenom vad man bör äta och vad man ska undvika, men man brukar få en broschyr hemskickad redan i början av graviditeten så att man inte äter något skadligt. Arbetsterapeut och sjukgymnast brukar också vara med på mötet och informera om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Man kan t.ex få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.

Barnet: Från och med den 22:a veckan kallas det lilla livet "barn" istället för "foster". Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Barnet dricker och kissar som en del av fostervattnets rening.


Fortfarande förkyld :( Hade tänkt gå till skolan idag men det går inte riktigt, hoppas däremot att jag kan gå imon. Dessutom hade ju jag o F tänkt att fika idag, men det går inte heller. Uschan :(

Annars har det faktiskt inte hänt mycket, bara suttit här o försökt bli bättre. Nyser o låter som en hes kråka.

Såg ni förresten på det här programmet på femman igår, kommer inte ihåg vad det heter, men det där de har fått svara på frågor i en lögndetektor o sedan ska svara på dem i studion.
Fy sjutton vilken förnedringstv! Jag tyckte så synd om den stackars tjejen igår..Och hon som var efter.(fast henne vad det inte synd om). Jäses..jag menar..kastat mat på golvet och sedan serverat det. Det är ju fruktansvärt!
Jag tänker på allt ur gravidsynpunkt nu :) Men jag skulle aldrig äta mat som vart på golvet, herregud, vem vet vad som legat på golvet innan! Som gravid är man ju extra känslig mot bakterier och även om inte jag blir sjuk så kan det drabba min lilla bebis. Ne, en så omogen och oansvarig människa. Tyckte synd om hennes mamma som satt där och skämdes, det skulle jag också ha gjort.

Kan också meddela att jag nu börjat dricka te igen =)

Jag har dessutom äntligen hittat barnvagnen jag vill ha! Har kollat runt lite och jag vill absolut inte ha någon med tre hjul eftersom de välter så lätt och handtagen går av (!) på vissa modeller. Men jag var inne på råd och rön och kollade efter bästa och sämsta vagnarna. Och den bästa var en Carena Freeride, och det var ungefär precis en sån vagn jag hade tänkt mig *glad*

image1                                image2
Bilderna kommer från http://vauvapiste.suntuubi.com/?cat=14

Kommentarer
Postat av: malin

grattis till magen.. du har många roliga och tokiga dagar framför dig!!
krya på dig!!

2008-05-05 @ 14:35:40
URL: http://metrobloggen.se/mama84

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0