SUGA PÅ TUMMEN

Vecka 23
Kroppen: Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig genom magen. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger, kanske genom att man känner något ganska kantigt som t.ex kan vara ett skulderblad. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket.

Barnet: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar väldigt mycket när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk.

Måste säga att jag instämmer i ovanstående.
För det första så känner jag faktiskt när lillgoingen vänder sig, mycket speciell känsla får jag säga, vettesjutton hur man ska beskriva den..ni får uppleva det själva :)
För det andra så reagerar lillgoingen när det är ljud. Som i helgen var vi på en revy av och med Tomas von Brömssen, det var ganska hög musik när dom sjung o sånt. Och då blev det karatefäktning inne i magen så tillslut fick jag försöka ljudisolera med jackan utanpå magen :)
Det här med att suga tumme har ju lillgoingen gjort ett bra tag, såg ut som h*n gjorde det på första ultraljudet och även andra, fast då såg man det lite tydligare. Fosterställning o tumsugning, precis som det ska vara haha.
Börjar känna sparkarna lite tydligare nu, vilket är otroligt skönt faktiskt. Dessutom känner jag dem högre upp än innan, nu är de nedanför naveln ibland o härjar. Man kan faktiskt se på magen också när sparken kommer eftersom det blir som en liten bula som sticker ut snabbt. Mysigt =)

Och magen växer så det knakar, kan meddela att jag inte längre ser mina tår. Kläderna växer jag ur också. En tröja jag hade förra veckan är tex på tok för liten nu. Men..jag har hittat en jättesnygg bikini på H&M som jag vill ha. Den är som en bikini fast som ett linne samtidigt, så det går ner över magen också. *vill ha*

Projekt Historia
Projekt Geografi
Engelska prov

Nationellt prov svenska
Filmanalys
Bokrecension Engelska
Geografi prov
Redovisning svenska dikt
Nationellt prov engelska
Hemuppgift historia
Teoriprov
Uppkörning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0