VATTENAVGÅNG

Jag har kommit på, att på alla sätt en förlossning kan starta, så skulle jag föredra om vattnet gick först.

Varför?

Jo..det ska jag minsann berätta!

När vattnet går så VET man att det är på gång, har inget hänt inom 3 dagar så sätts man igång så bebisen kommer ut. Inga falskvärkar och man blir förhoppningsvis inte hemskickad (vilket jag just nu hakat upp mig på och är smått rädd för) Det är ju det här att veta som jag vill ha. Jag vill inte ligga hemma i veckor med småsammandragningar och sedan att dom sätter igång ordentligt bara för att avta, och sedan hålla på så medan man funderar på om man ska åka in. Och åker man in och tror att det är på riktigt så byggs ju förhoppningar upp om att "nu!", men så kanske man kommer dit osså säger dom att det inte alls är något på g. Snacka om att bli snuvad på slutet på nåt sätt. Det kommer ju liksom, men man får ju vänta ett tag till...usch.

För övrigt mår jag inte bra idag. Har inte mått jätteilla eller spytt en gång under hela den här tiden, förräns IDAG! 14 dagar kvar och då kommer det. Vad är det här?Jag som hade tänkt att fika med F på stan idag och hade verkligen laddat för att orka, så 3 timmar innan så blir det bara blaj =( Jag vill inte klaga, men jag mår inte bra nu, varken psykiskt eller fysiskt.
Att vara gravid är verkligen påfrestande och ett riktigt mandomsprov! (höhö)

Vecka 39 (14 dagar kvar...) 
Kroppen:
Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. När barnet slutgiltigt har lagt sig med huvudet nedåt är först huvudet rörligt (R), sedan brukar det gå över till att bli ruckbart (Ru). Slutligen fixeras huvudet (F) vilket kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.
Kroppen har förberett sig, livmodertappen har mognat och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma i små omgångar och vissa märker inte ens av den.


Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0