EN OPERATION MED SPRUTOR

För er som inte minns så kommer här en påminnelse om vad det handlade om.

Det handlar alltså om min nagel och min stortå och jag hade ju lite problem med detta, så igår var jag hos farbror doktorn. Måste säga att jag gillar våran vårdcentral här för jag har bara stött på supertrevliga läkare som tar en på allvar och som verkligen undersöker vad det är för fel på en.

Men där var vi, jag hade dragit med mig min mor så hon kunde passa Alexander medan jag blev undersökt (och sen så var jag ju liiite smått rädd för att jag skulle få spruta i foten och då måste någon gå iväg med lillgrisen).
Det första doktorn gjorde var att börja gosa med Alexander och sa något snabbt om att jag kunde ta av mig skor o strumpa så han kunde undersöka tån.
Han slet sig från Alexander och tittade på min tå...och sa att den råkat ut för ett trauma. Jag frågade om det kunde bero på mina MBT skor, men han visste inte, kanske om jag hade spelat fotboll när jag haft dem på mig?
Men jag spelar inte fotboll så det gick bort.
Kanske hade jag sprungit in i något?
Men..näe..springer jag in i något så gör jag det ALLTID med lilltårna så skulle jag slagit i min stortå så skulle jag definitivt kommit ihåg det (mamma höll med mig)

I vilket fall som helst så har min stortå råkat för för ett trauma, stackarn. Doktorn sa att vi måste ta bort nageln.
Nu blev jag likblek och frågade om detta innebar att det skulle bli sprutor?
Jajjemän, läkaren log och visade "Där sätter jag ett stick, och där sätter jag också ett stick"
Tårarna började brännas bakom mina ögon och jag kände hur pulsen gick upp i säkert 120.

"-Är du SÄKER på att nageln måste bort? Riktigt säker alltså?
- Du hade haft det så här i några månader?
- Ja..
- Och tån har inte blivit bättre?
- Nej, snarare sämre
- Ja, då kommer den ju inte bli bättre ju längre vi väntar, eller hur?
- Um..näe...
- Du kan ju få en gel att smörja på, men det kommer inte att hjälpa. Men du kan få det ändå
- Är du SÄKER på att den inte kommer hjälpa? Jag menar...den kan väl ändå bli bättre?
- Nej, men du kan få gelen ändå o testa, så kan du ringa tillbaka nästa vecka när du vill ta bort nageln..
- Så den kommer inte fungera då?
*läkaren suckar lite lätt*
- Kanske, kanske inte, jag tror inte det för din nagel lever inte, den sitter in fast längre och det är fullt av vätska runt om. Det är inte inflammerat men eftersom din nagel inte växt på flera månader så betyder det att den är död.
- Så det blir sprutor i foten då?"

Sen fortsatte vi med min sprutfobi och jag försökte få doktorn att förstå hur rädd jag egentligen är. Att jag får panik (här inflikade mamma att jag faktiskt brukar svimma också =)
Han sa att han förstod eftersom det ändå är en fobi och han kände en läkare som faktiskte hade fobi mot sprutor.
Sa också att jag kan få en fullfjädrad ångestattack.
Då frågade han väl lite på skoj "Blir du våldsam också?"
När jag sa att det hänt och jag sparkat ner sprutvagnar i ren desperation så skrev han ut lugnande som jag ska ta innan :D
Sen höll jag upp mitt ben över skrivbordet så jag kunde visa min sko
"- Men tror du att det kan bero på dom här skorna, att dom liksom tryckt på tån? Det är faktiskt såna skor som Anna Skipper rekommenderar.."
Nu såg jag att både doktorn o mamma hade tröttnat på min fråga om det var skorna det berodde på, så jag lämnade ämnet.

Sen lekte han ännu mer med Alexander och gosade som attan. Han ägnade nog mer tid åt Alexander än åt mig haha.

Men så bokade vi alltså en tid då...för den gigantiska operationen (det känns faktiskt så) och jag mår illa bara jag tänker på dom där satans "små" sticken.

Kommentarer
Postat av: Katta

Men alltså, kommer det att växa ut en ny nagel där då eller blir du utan nagel där för all framtid??

2009-01-15 @ 12:41:56
Postat av: Günter Sand

Det kommer att gå bra! Du kan känna dig lugn:-)jag följer vad som händer, med stor spänning.

2009-01-15 @ 17:58:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0