HYSTERI

Jag helammar fortfarande och detta väcker ibland oanade reaktioner.

Tydligen så är det ovanligt idag att helamma när barnet är 2-3 månader, iaf med tanke på reaktionerna man kan få.

"-Ammar du fortfarande?
-Jo
-Och det går bra? *förvånad blick*
-Ja, det går bra
-Oj *ännu mer förvånad blick*"


Eller

"-Hur länge ska du amma då?
-Jag hoppas att jag kan helamma i 6 månader
-Så länge?
-Rekommendationerna är ju helamning i 6 månader...
-Va? Så länge? Är det nåt nytt?"

Sen kommer vi till det här med smakiskar..and don´t get me started on this one..
Jo...förr i tiden så började man tydligen med smakisar när barnet var 3 månader, vissa undrar alltså varför vi inte börjar nu.
Men nuförtiden i dessa dagar så rekommenderar de att man börjar vid 4 månader (på vissa bvc här i stan så har de tydligen 6 månader). Vid 4 månader för att barnet då tydligen fortfarande är nyfiket på nya saker och gärna då äter. Vid 6 månader så är de tydligen inte alls lika nyfikna på nya saker och därför blir det svårare.
Känner att jag har lite svårt att förstå detta, är inte bebisar nyfikna på det mesta, 4 eller 6 månader?

Pratade med min bvc sköterska som sa att det är bra om vi börjar vid 4 månader, fast jag vill ju helst vänta..och det går ju bra..men det kan bli svårare. Och efter 6 månader så måste dom ju ha annat än bröstmjölk. Men sen så handlar det ju bara om en tesked smakis (fast jag tycker det verkar som om alla som ger vid 4 månader byter ut ett mål på en gång och inte bara ger en tesked).

Jag förstår inte varför vissa ska ha så bråttom med att ge mat och andra saker? Visst, vissa saker kan väl vara bra att börja med tidigt men när det gäller mat så verkar det vara sån hysteri kring det och det är vad ska jag säga.. äh jag vet inte. Det känns stressande bara, precis som det var med amningen i början när han var nyfödd.

Kommentarer
Postat av: Katta

Mig tipsade dom om att jag skulle helamma så länge som möjligt. Och 6 månader var det allra bästa.

Men David ville ju inte bli ammad över huvudtaget han inte. :( Jag fick pumpa ur och ge ersättning hela tiden.



Vi började med smakisar när David var 5 månader och det gick hyfsat bra. Och när han var äldre så hade han ändå svårt att svälja vissa saker så han spydde upp det direkt. Mosad banan och skrapat äpple gick inte alls så frukt har han inte kunnat äta förrän nu när han började på dagis tex.



Det här med att ha bråttom och andra saker ja... skratt Vi fick själva inte bestämma när han skulle börja äta annat, som tex kakor och andra sötsaker. Vissa i släkten började ju proppa i honom glass och andra godsaker på tok för tidigt.

Och det spelade ingen roll vad vi sa heller.

Det var ingen som lyssnade på oss.





2009-01-12 @ 13:38:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0