MIN DÖENDE TAND

Igår var den hemska dagen då jag besökte tandläkaren för att mina tänder gör så satans ont titt som tätt.
Innan jag blev uppropad så satt jag i väntrummet i 15 minuter. Det var 15 minuter av nervöst prasslande med nummerlappen, darriga händer, halv hyperventilering och en nästansvimattack. (det flimmrade lite för mina ögon)

Jo..jag har tandläkarskräck. Så när jag går dit frivilligt är det inte bra.

Min tandläkare ropade upp mig och det första han frågade var vad jag gjorde där eftersom jag har så fina tänder? *hihi*
Speciellt eftersom jag hade lite fobi för sånt här. Han är så snäll min tandläkare. Han kom ihåg att jag var rädd och det gör mycket ska jag säga för det får mig att öppna munnen utan att skrika eller fly i full panik.

Iaf...jag tog plats i stolen o blev tippad bakåt så jag blev bländad av den där underbara lampan. Så började han med att knacka på tänderna och känna på tandköttet. Det han märkte var att jag var lite mer känslig på högerframtand och även att jag var känslig i tandköttet. Men utöver det kunde han inte se något. Så han tog lite kort på mina tänder.
Under tiden vi väntade på att bilderna skulle bli klara så skulle han ge mina tänder lite el (här blev jag panikslagen). Han ville se hur känsliga de var för ja...nånting.
Så jag låg där i stolen panikslagen med "kuddar" under min överläpp. När han satte nån slags metallgrej i min kind så blev jag ännu mer panikslagen. Sedan sa han att det inte var farligt men kunde kännas ganska obehagligt.
Precis vad jag ville höra.
Så satte han igång. Jag kände ilningar i tänderna ganska snabbt..förutom i höger framtand där det tog en bra stund innan jag kände något, men AJ  som attan vad ont det gjorde när jag väl kände det. Usch!

Han tyckte inte det var någon direkt fara så. Jag reagerade bra på tänderna förutom höger framtand där jag reagerat inom rimliga gränser...kunde väl iofs vart bättre.

Bilderna visade inget konstigt förutom att roten inte gick rakt upp utan åt sidan, men det borde inte spela någon roll.
Så han visste inte vad det var.

Men eftersom jag för många år sedan operarades för mina bihålor och slog i höger fram tand i luftröret (som dom sticker ner i halsen eller nåt, ganska hårt material) så kan det vara att den är på väg att dö. För en tandläkare jag var hos då sa att den kan komma att dö många år framöver. Och nu är det många år framöver.
Så min framtand kan alltså vara på väg att dö, det var en förklaring han hade. Även att jag kan ha en virusinfektion i mitt tandkött. Så jag fick munvatten med bakteriedödande medel som jag ska gurgla 4 gånger om dagen..Så ska vi se igen i mars hur det ser ut.

Fick även tummen ur idag o ringde vårdcentralen angående min stortå. Ska dit nästa vecka. Följ den spännande upplösningen =)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Efter att ha läst det här så känner inte jag mig speciellt sugen på att gå till tandläkaren heller! panik, panik Jag är också tandläkarrädd.

2009-01-08 @ 20:15:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0