DOKUSÅPAN BABYSIMMET - FISKEN

Resumé: Förra veckan var det första lektionen för terminen och då handlade det mest om att lära känna vattnet igen. Ett torpeddyk skulle göras och Alexander gjorde precis som på förra kursen; dök i och stannade under. De fick även lära känna ormarna lite eftersom dessa ska återkomma. Alexander var överförtjust över att vara tillbaka och skrattade sig igenom praktiskt taget hela lektionen.

I dagens episod: Vad blir det för spännande övningar idag? Och kommer Alexander NÅGONSIN börja simma under vattnet igen?

Det började som vanligt ganska bra, förutom att mamma Kerstin på väg till bilen, kom på att hon hade glömt packa ner blöjor till Alexander. Detta är ju inte direkt första gången det hände men som tur är så kommer hon ju alltid på det antingen på väg till bilen eller då de kommit ut från garaget.

Då de anlände till babysimmet så var det in, ombyte, dusch och sedan ner i poolen. Vattnet kändes inte riktigt lika varmt som förra veckan, men Alexander var lika glad som vanligt över att få komma dit. Namnsången som vanligt och sedan sången om båtarna.
Så presenterade instruktör Amalia dagens övning!

RYGGSÄCKEN
Mamma/pappa tar tag i barnets händer och "tar på sig" barnet som en ryggsäck. Låter barnet hålla i axlarna samtidigt som de säger "håll i mamma/pappa". Detta upprepas ofta och man pratar mycket med barnet och berömmer. Det är viktigt att sjunka djupt ner i vattnet så att barnet flyter.
Om barnet glider av så försöker man igen, om barnet putter sig bort från mamma/pappa så låter man barnet glida ner i vattnet just för att de ska lära sig att om man inte håller i sig så hamnar man i vattnet.
Då barnet håller i sig går man några steg och sedan låter man barnet komma i famnen igen. Detta för att barnet ska lära sig att om man håller i sig glider man inte i vattnet och tar man bara några steg så hinner de inte bli trötta.

Dessutom skulle mamma/pappa nu, då barnen dök från kanten, dyka i och möta upp under vattnet.

Mamma Kerstin tog tag i Alexanders händer, slängde upp honom på ryggen och sa "håll i mamma". Det gick sådär. Först gled han och sedan putte han ifrån. Mamma Kerstin plockade upp Alexander ur vattnet o slängde upp honom igen.
"Håll i mamma"
Samma sak igen, först gled han och sedan putte han. Men mamma Kerstin kom på att han putte ifrån sig då han simmade samtidigt. Alexander älskar ju att simma så då gällde det att han skulle förstå att han skulle hålla i sig samtidigt.
Övningen höll på i ca 10 minuter (fast egentligen övades det på detta hela lektionen igenom) och emellan gjorde de lite dyk från kanten.
Alexander ville inte dyka. Inte alls. Mamma Kerstin lockade, bubblade, gurglade, lekte med bollen, dök i, hoppade upp och sa tittut, erbjöd lillfingret, erbjöd handen..men ICKE.
Då kom instruktör Amalia och sa att de skulle testa ett dyk från henne till mamma Kerstin istället, och det gick bättre.

Efter det så testade mamma Kerstin att göra ryggsäcken med Alexander igen, och det gick så bra! Helt plötsligt fattade han att han skulle hålla i sig och höll jättebra i mamma! Två gånger testade de och båda gångerna gick det lika bra.

I slutet av lektionen så sa intruktör Amalia att det kunde vara lite krångligt med dykningarna, det var fler barn som inte ville dyka från kanten. Hon sa att ibland så hjälper det att istället dyka från mattan eller från den andra kanten, det viktigaste var att de fortsatte att dyka.
Sedan sjung alla "bamse bamse spindel" då de istället för att klättra gör stora crawltag, detta för att få in armrörelserna inför crawlen som kommer senare.

Vinka hejdå sången och sedan var lektionen slut för denna veckan.

Nästa vecka: Vad kommer hända då? Antagligen kommer det bli en övning kopplad till ryggsäcken, ev ett dyk! Nya, spännanade övningar väntar!


bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0