MAT TILL SMÅBARN

Ursäkta mig för jag gissar att jag kommer reta upp en del småbarnsföräldrar nu..men jag funderar på en sak och det är det här med maten.

Idag var vi på en förskola och tittade lite och så såg jag att det på menyn stod dessert. Jag frågade vad det innebar? Hon sa att ibland är det pannkakor eller äpplepaj med vaniljsås.

Äpplepaj med vaniljsås..på en torsdag?

Förlåt mig men..jag tycker det är lite onödigt. Och sen på onsdagar var det varm choklad att dricka till frukost (nej jag gillar inte oboy till frukost heller).
Hur nyttiga matvanor får man om man dricker varm choklad till frukost? Alltså på helgen kan jag förstå, för då är det helg=godisdag. Men på en vardag? Och sen en söt efterrätt dagen efter?

Ni kanske tycker jag överreagerar, men då tänker jag att många barn äter ju lördagsgodis, och sen brukar det väl bli nåt gott på fredag just för att det är fredag? Då är det helt plötsligt 4 dagar på raken med socker. Där är mitt problem.

Kanske är det så också för jag och Thomas äter inte sånt hemma. Vi försöker hålla oss till en dag och då blir det oftast popcorn (tillhör inte det onyttigaste). På kalas o sån kan vi festa till det men annars så liksom, och speciellt små barn!?
Dessutom kanske det blir mcdonalds eller pizza om föräldrarna inte orkar laga mat nån kväll.

Men de hade ju faktiskt ändå tagit bort glassen (!) efter fisken. Hallå?! 
MÅSTE man ge barnen onyttigt? För att det är gott? Det är inte gott, det är sockret man vill åt, speciellt om man är sockerberoende vilket verkar väldigt vanligt bland barn idag. Om man inte äter det så tycker man inte det är så gott som om man är sockerberoende.

Sen kan man ju säga att ens barn inte ska äta det, men då kommer ju nästa problem; om alla andra får, varför får inte han?

Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Carolina

På Olivers dagis har de sockerförbud - INGET sött där inte!

2009-08-27 @ 18:00:27
URL: http://carolina1979.blogg.se/
Postat av: Liselotte

Jag tycker som du! Varför skapa ett sockerberoende hos små barn? När jag var liten var det lördagsgodis som gällde, och inget mer! Och det ska vi tillämpa sedan när vi får barn också har vi tänkt.



Så i´m with ya!

2009-08-28 @ 08:21:17
URL: http://www.lompansplace.blogspot.com
Postat av: Katta

Jag kör med sockerfri oboy här hemma dom få gånger han får oboy. Den smakar bättre än vanlig oboy enligt min åsikt dessutom.

2009-08-29 @ 14:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0