SVININFLUENSAN?

En timma och 15 minuter inatt efter att jag hade gett Alexaner en Alvedon till så gick febern ner till 38, och sedan ända ner till 37 en timma senare! Strax efter det så fick han återigen feberfrossa och på bara några minuter steg den till 37.5 och han blev jätteledsen.
Men tur var att jag märkte det så tidigt för då fick han dubbeldosen (Alvedon nr 2) och därmed lyckades jag hindra febern.

Det som inte gick att hindra var hans gråt. Ojoj vad han är grät! Mamma (mormor) kunde inte visa sig för då blev han näst intill hysterisk så hon fick åka hem =)
Sen satt vi i sängen och läste bok, lekte med vattenflaskan, försökte sova, läste bok, lekte med vattenflaskan etc etc.

Omkring 5.30 tiden lyckades vi somna...för att vakna igen vid 6.20 nånting. O vad underbart.

Grät som en tok gjorde han så vi gick upp och tittade på Teletubbies, fick honom att somna till en timma senare och sen fick vi sova..halvsova..till 8.30 då jag ringde BUM och fick en akuttid. Febern hade börjat stiga igen också..

Väl där så fick vi våran härliga doktor som vi brukar få (känns som man snart har klippkort där) och hon undersökte Alexander noggrant.
Han hade inga problem med magen, han andades bra, öronen och halsen var helt okej!
Antagligen var det nåt virus som härjade, kunde tom vara svininfluensan faktiskt.

Hon förklarade nämligen för mig att majoriteten av alla som får influensan inte märker det utan det är som en vanlig förkylning, några får influensasymptom medan endast ett fåtal blir riktigt sjuka.
Hon sa också att det skapats en stor hysteri kring detta och att det inte alls är så farligt faktiskt som de målat upp det.
Kändes väldigt skönt att höra! Att det inte är något man behöver vara sådär jätteorolig över.

Men eftersom så många barn sökt för förkylning så väljer de ut ett fåtal som får ta prov på influensan, mest för att de ska kunna hålla koll på när själva utbrottet kommer. Det var inte alls ett farligt prov, de tog en näspinne i näsan i 10 sekunder o sen var det klart.

Nu tror vi ju inte att han har det, men vem som helst kan alltså ha svininfluensan, utan att veta om det.

Känner ni er lugnare? =)

Nu ligger han och sover och jag borde lägga mig också med tanke på att jag fått ca 2 timmars sömn. Så typiskt att det skulle hända den enda natten då Thomas är på tjänsteresa och måste sova över.

Men nu har vi laddat med Ipren också, så nu ska skiten försvinna!


Kommentarer
Postat av: Katta

En som jag går i skolan med, hennes mamma har fått svininfluensan och hon sa precis samma sak som eran barnläkare. Det är ungefär som en vanlig funsa fast lite värre. Och så länge hon inte hade andningsproblem så var det bara att vara hemma och kurera sig typ.

2009-09-10 @ 15:43:46
Postat av: Elin - Ett hus till oss

Så skönt att höra att det symtomen inte behöver vara så hemska. stackas lilla Alexander.



Sv: Nej jag jobbar inte alls som det nu. Det är riktigt roligt, men det tar mycket tid :)



Kram!

2009-09-10 @ 19:25:40
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: Tant Ulrika

Huga..stackarn! Hoppas han kryar på sig!!



Kram



Ps! Ny tävling hos Tant =) Ds

2009-09-10 @ 22:03:35
URL: http://uj76.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0