KERSTIN vs STADEN :D

Yes nu är det igång!

Mailade kommunen idag och bad om en förklaring till varför det inte är sockerförbud på förskolorna här (kanske lär lite väl hård men jag var frustrerad då jag skrev). Ska bli intressant att läsa svaret, tror dock inte på någon logisk/bra förklaring. Men det ska bli intressant.

Thomas tyckte det var onödigt och att jag borde lägga min tid på viktigare saker. Men jag har hakat upp mig på detta nu och mitt nästa mål är att få det sockerfritt.

Kom på en massa bra anledningar till varför också.

Då jag var liten fick jag saft hos min dagmamma varje dag vilket gjorde att jag fick 3 hål i mina tänder, varav en tand behövde dras. Eftersom bedövningen inte hann verka innan de drog tanden så gjorde det satans ont och det är därifrån jag har min underbara tandläkarskräck.

Men iaf, tar man bort sockret på vardagarna och bara har en godisdag som rekommenderas, så förbättras ju barnens munhälsa vilket sparar pengar åt kommunen eftersom tandläkarkostnaderna blir mindre.

Dessutom får barnen ett sundare förhållningssätt till mat om de lär sig från de är små att det faktiskt bara är EN dag som gäller, de är ju ändå en stor del av sina liv i förskolorna och de borde ju agera som förebilder. Dessutom är det ju så att ju tidigare barnen får socker, desto lättare bildas det bakterier i munnen och sockerberoendet blir större.
Jag vill också tro att det underlättar för tjejer idag, det är ju så extremt att gå från att inte äta godsaker till att inte äta något alls för man är "tjock"

Äter man bara onyttigt en dag i veckan så gör det inget. Har man ätit nyttigt de andra dagarna så påverkas kroppen inte direkt (förutom att man kanske mår dåligt för man inte är van vid det onyttiga). Tänk vad mycket läkarkostnader som skulle sparas också!

Jäses vad mycket pengar jag skulle spara åt kommunen genom att få dem att införa ett sockerförbud :D

Kommentarer
Postat av: Katta

Jag tror det är ganska svårt att få sockerfri kost åt barnen på dagis. Till och med kryddor som används vid matlagning innehåller ju socker.

2009-08-29 @ 10:42:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0