SPARK OCH FÖRSÄKRINGSKASSA

Vecka 21
Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern, det kan man avhjälpa genom att dricka mycket. På så sätt rensas kroppen från slaggprodukter.
Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt. Unvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och miniralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytandemedicin som neutraliserar magsyran.
Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln.

Igår hade vi en riktig slappardag här hemma (som varje söndag känns det som). Men det är skönt. Katterna slappade till det och tom lillgoingen slappade till det.

Idag så var det ju då tillbaka till verkligheten, geografi på morgonen. Men det gick ganska bra. Alltid intressant när vi får i uppgift att komma på förslag på lösningar till olika saker. Som idag skulle vi komma på en lösning och motivera på vilket sätt man skulle kunna stoppa hungersnöden i världen. (Min grupp hade faktiskt det bästa förslaget, om jag får säga det själv, höhö ;)

Är så gött denna veckan eftersom Thomas är ledig :) Så vi får en hel vecka tillsammans då vi bara kan goa oss och ut o shoppa o bio o sånt mysipys.

Annars är det lugnt här, lite småsparkar imorse. Kanske låter väldigt konstigt men det känns skönt på nåt sätt när bebisen sparkar, då vet man ju att det iaf borde vara som det ska. Även om man hoppar till lite. Fast än så länge så känner jag ju inte så starka sparkar eftersom livmodern ligger i framvägg som det så fint heter. (Ingen förutom de som har barn kommer fatta vad jag pratar om antagligen :)
Börjar bli lite jobbigt när man ska sova också, vettesjutton vilket håll jag ska ligga åt eftersom det känns lite obehagligt med magen i vissa positioner.
Men det är det värt :)

Lyckades faktiskt hitta en väldigt trevlig människa på försäkringskassan idag också som förklarade allt gällande havandeskapspenning och föräldrapenning. Men det är verkligen en komplicerad historia det här måste jag säga. Det är sååå rörigt att söka! Sedan så finns det också någon slags informationsträff där man får mer information om ledigheter och sånt.
Men jag säger då tack gode gud för att man har ett fast arbete med okej inkomst, för mycket pengar kan man ju inte direkt säga att man får.
Så jag kom fram till att om man ska skaffa barn så måste iaf en av föräldrarna ha ett jobb (helst båda) som ger någorlunda lön. Annars blir det svårt.

Men se så, ut i solen med er nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0