LÄKARBESÖKET

Eftersom jag inte hade något lust att åka in till förlossningen för undersökning så valde jag att avvakta under helgen. Fast igår så fick jag riktigt ont trots att jag inte hade gjort något alls utan bara tagit det lugnt. Så jag tänkte på vad barnmorskan på förlossningen hade sagt, att om jag hade ont när jag gick och ansträngde mig så skulle jag få det uppkollat.
Tänkte att det då var lika bra att åka in idag till sjukhuset här till deras avdelning (inte förlossningen utan en annan för gravida).

Färden dit var smärtsam och lång, att sedan gå bort från hållplatsen var verkligen inte skönare och det tog sin lilla stund men sen var jag där. Fast jag borde stannat hemma..

Vid kvart över 11 kommer jag dig, tar en nummerlapp och sätter mig ner i väntrummet som man ska göra. Pip pip så är det min tur för numret på min lapp och på tavlan överensstämmer. Så jag går snäll fram till kassan o möts av något grinigt som vill ha legitimation. Så knappar hon in och säger
"-Du är inte inbokad
- Nej, jag trodde inte att man behövde boka tid här, för jag pratade med förlossningen förra veckan och frågade om jag kunde gå hit istället för dit och det gick bra sa de.
(Sist jag var här så bokade jag inte heller tid, och det står ingenstans att man ska det...)
-Jaha, då får jag väl kolla om det står nåt då. *knapp knapp på datorn* Jo här står nån anteckning. Jaha, jaja...jag får väl skriva in dig då, men du får prata med en barnmorska först så får vi se vad hon säger"

Jag verkligen ÄLSKAR trevlig personal *ironin flödar*

Så jag går o sätter mig snällt i väntrummet igen och då kommer det en barnmorska ganska snabbt och ropar upp mig och hon tar mig åt sidan och frågar var det är för fel på mig. I mitt upprörda sinne så känner jag att jag inte orkar dra allt igen, för hundrade gången, så jag drar det snabbt och hon säger att vi får kolla ctg (mäter barnets hjärtljud och om jag har sammandragningar och isf hur starka de är). Så kunde jag få träffa läkaren sen då...

Blir kopplad till apparaten och hon går därifrån. Tiden går och en annan barnmorska kommer in (den enda som faktiskt var riktigt trevlig av all personal där). Hon tittar på pappret och konstaterar att jag har sammandragningar..

Näe? Va? Kan det kanske vara därför jag har ont? Hmmmm...jag är inte glad.

Hon säger att hon kommer tillbaka om ett par minuter igen för det är klart då.
Sen glömmer dom antagligen av mig eftersom jag sitter en halvtimma om inte mer innan någon kommer in igen och ska kolla om den är klar. Men ojdå, vad långt den hade gått...
Den här människan var då verkligen inte trevlig.
"-Är det sammandragningar du har sökt för? (snäsigt sagt med en blängande blick)
-Nej, det är det inte...jag har ont...
-Jaha, du får gå ut o sätta dig då. Men det är faktiskt MÅNGA timmars väntetid, bara så du vet."

Jag skulle inte haft några problem alls med detta, om hon sagt det trevligt och pratat med mig som en trevlig vuxen människa. Istället snäste hon åt mig precis som om jag förstört hennes dag bara genom att komma dit.
Blev däremot hänvisad till ett café så jag gick o köpte en macka o kaffe, gick tillbaks och satte mig i väntrummet...och satt...och satt...så kom det en sköterska tillslut och ropade upp 4 namn, varav mitt var ett av dem. Men hon ville meddela att jag kunde gå på lunch eftersom läkarna gjorde det också. *wee* Det skulle dröja minst en halvtimma.
Efter 1 timma och 15 minuter ungefär så blev jag uppropad av en läkare och fick komma med, givetvis megalångt bort eftersom de hade ont om rum. Jag tror inte riktigt han hängde med i vad jag förklarade för han verkade så superstressad eller så tyckte han bara att jag tog upp hans tid i onödan.
"-Har du ont nu?
-Jag har väl småont hela tiden, men det är när jag går eller anstränger mig som det gör riktigt ont
-När började du få mer ont, alltså idag
-Öh..jo det gör ju mer ont än när jag kom hit imorse
-Hur länge sen var det det började göra mer ont?
-Men....ja..en timma kanske..men det gör ju inte sådär jätteont som det gör när jag anstränger mig...jag har ju småont hela tiden och igår så behövde jag inte göra något så fick jag jätteont ändå.
Läkaren har visst hakat upp sig på att jag har ont nu. Får hoppa upp på britsen så gör han ultraljud och klämmer på magen och konstaterar att allt ser bra ut och känns bra också.

Dessutom, och här kommer det bästa av allt..så ser jag ju inte ut att vara så smärtpåverkad just nu

Men hallå?! Det är ju inte NU jag har som mest ont! Jag sa det också till honom att nu har jag ju lite ont, inte alls på långa vägar så ont som det gör annars. Och dessutsom så sa dom till mig på förlossningen att jag skulle kolla upp det eftersom det i deras öron inte lät normalt (har haft 3 barnmorskor som sagt att det inte är normalt, här kommer 1 läkare som tycker allt är toknormalt).
Men det spelar ingen roll, kanske är sammandragningar? Eller...jag hade ont lite längre perioder, eller hur var det nu?
Jag bara stirrar på honom och tänker att det här är inte sant. Jag har slösat bort en hel j**** dag och fått så j**** ont bara för att höra "du ser inte så smärtpåverkad ut just nu"
 
Seriöst?! Är det sån personal jag ska ha på min förlossning så behöver han inte komma ut alls, då får han gärna stanna där inne hur länge han vill.

Så till all personal jag mött idag (förutom hon som var trevlig), jag två ord att säga er:

Bite me


Kommentarer
Postat av: Katta

Jag säger bara en sak: KLÅPARE!!!!! Jag tycker du skulle åka till förlossningen istället. Där kanske du bemöts trevligare och blir tagen på allvar!

USCH! Nu blir jag arg! Vissa folk ska verkligen inte jobba inom vården.

2008-08-25 @ 23:32:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0