AMNINGSHYSTERI

Igår så var vi hos BVC och allt gick jättebra, jättebra tills vi kom in på rummet och började prata...typ.

Sköterskan vi har sa att man brukar säga att en viktökning på minst 100 g i veckan är okej, och Alexander hade ökat med 170 g vilket jag tyckte var ganska bra. Men hon tyckte jag skulle amma oftare för att öka produktionen...
Öka produktionen??!
Jag är ju redan som en mjölkossa ju, han äter med sina mellanrum som han anser är lagom och han äter tills han är mätt. VARFÖR ska jag då behöva producera mer när han inte ens orkar äta klart det som finns i brösten?
Nu kanske hon inte menade det på nåt dåligt sätt, men när man som nybliven mamma får höra något sånt så sticker det till i samvetet och man börjar fundera på om man svälter sitt barn?

Iaf, man är ju som sagt ganska mottaglig för påverkningar när man är i den här situationen, så idag har jag ammat som en galning. Om inte varje timme så varannan.

RESULTAT:

* Jag har panik över att jag har för lite mjölk
* Mina bröst ömmar
* Mina bröst är just nu sinade, finns knappt en droppe kvar så jag hoppas han inte blir hungrig på ett tag
* Han har spytt en hel del
* Han har spytt ännu mer
* Jag har drabbats av amningsstress och mår piss

SUMMA SUMMARUM:
Jag skiter i att amma så ofta, varför tvinga i stackarn mat? Så länge han går upp och följer sin viktkurva fint så tänker jag följa hans kurva.

Så det så.

Kommentarer
Postat av: Linda

Bra tänkt av dig! Stå på dig och gör som du vill själv! Kramar

2008-10-17 @ 20:25:29
URL: http://lindajoline.blogspot.com
Postat av: Katta

Det är absolut inte bra om du blir stressad för då sinar mjölken. Så ta det bara lugnt och gör som du brukar göra istället. Han säger till när han vill ha mat och när han är mätt. :)

2008-10-17 @ 21:20:40
Postat av: Carina

Helt rätt gumman!! När min äldsta var liten bebis så kände jag att både han och jag mådde bra ända tills jag gick till bvc. De hittade alltid något som inte var bra och jag fick stick i samvetet för att jag inte var en bra mamma. Jag strävade och strävade tills jag såg att han mådde bra och sen gick vi till bvc ...



Samma visa varje gång!! De hetsar mammor och barn till något som ingen av dem mår bra av! Du både ser och känner hur din lilla kille mår!! Gå på din känsla, din modersinstinkt! Ha bvc i bakgrunden men lita på dig själv!!



När min lilla dotter kom (din kompis :) ) så struntade jag blankt i att gå till bvc mer än 1 gång i månaden till en början. Jag såg att hon mådde bra och bara lät bli att gå dit. Till sist ringde de efter mig och undrade varför jag inte kom dit!! Jag sa som det var och att jag kommer om jag ser att hon inte mår bra. Sen den dagen har vi alla mått utmärkt bra :)

2008-10-17 @ 23:44:21
URL: http://tornrosdalen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0