SOM ETT DROGBEROENDE

Hur slutar man med nässpray?
Verkar vara ganska många som har detta problemet, så för att ge en liten morot till att bli motvierad så ska jag nu berätta vad som händer om man INTE slutar och lite annat smått o gott =)

Jag har vart beroende av nässpray i mååånga år och är fortfarande. Det räcker att jag tittar på en flaska med nässpray eller ser en reklam på tv så börjar det krypa i kroppen på mig och jag bara MÅSTE ha nässpray!!! Tyvärr (?) så är det inte bara att ta för mig eftersom min läkare strängt förbjudit mig.
Anledningen?
Bihåleinflammation...

Överdriven användning av nässpray kan leda till kronisk bihåleinflammation, och tro mig..ni vill inte vandra den vägen!
Själv har jag haft det sen jag var runt 16, alltså i 9 år. Jag går ju inte runt med konstant bihåleinflammation längre men däremot så har jag väldigt lätt för att få det.

Konstant bihåleinflammation innebär att man åker på det hela tiden, och i många fall krävs även operation för det. Eftersom jag är såpass ung så fick jag den "lilla" operationen (har operats 2 gånger) då de går in med en borr i näsan och borrar upp hål till mina bihålor för att de inte ska bomma igen lika lätt, dessutom passar de på att tömma ut allt som finns i. Kan säga att efter en sån operation så känns det som om man svävar för det är så underbart att inte ha ont!
Den stora innebär att man via ansiktet öppnar in till bihålorna och skrapar dem, mycket effektivare men kan lämna nervskador, därför gör dom det inte på yngre människor.

Men hur kommer man då ifrån ett beroende? För min del så innebär detta att jag varje dag får ta Flutide Nasal samt en allergitablett. Jag är inte allergisk men jag behöver kortisonet för att det inte ska svullna upp. Ibland så svullnar det tyvärr upp och blir det massor så får jag åka in till ÖNH där de sätter in kortisonpinnar i näsan och är det halvakut så blir det en intensiv kur med kortisontabletter.
Tjoho eller nåt
Kortisonet kommer jag behöva ta resten av mitt liv för att hålla det under "kontroll".

Alltså är kortison en lösning, trots att det aldrig är bra att ta så mycket kortison, men ibland har nöden ingen lag.
Däremot ska man inte ge sig på att experimentera med detta på egen hand, utan man borde gå till ÖNH (inte vårdcentralen för de är faktiskt inte experter på området), förklara sitt problem och be om hjälp.

En annan viktig sak är att inte ta nässpray när man är förkyld om man lyckats sluta med det *fy på mig* för det är så lätt att hamna där igen och det blir inte bättre utan 10 gånger värre än om man inte hade tagit det!

Summering:
Sluta med nässpray INNAN det blir kroniska biverkningar
Dina flimmerhår försvinner av allt användande
Det kostar faktiskt en del
Man är konstant täppt i näsan
Gå till Öron-Näsa-Hals för att få den hjälpen som faktiskt behövs

Undrar ni nåt så får ni väl fråga =)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0